al weer naar huis! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van jolanda witteveen - WaarBenJij.nu al weer naar huis! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van jolanda witteveen - WaarBenJij.nu

al weer naar huis!

Door: jolanda

Blijf op de hoogte en volg jolanda witteveen

08 November 2012 | Oeganda, Kampala

Morgen gaan we al weer naar huis, de twee weken zijn voorbij gevlogen, en stiekem willen we nog wel langer blijven , maar er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan!
We hebben gedaan wat we wouden doen , zoals post uitdelen en de kinderen amuseren hier, we hebben heel wat af genagellakt, geknutseld,met ballonen gespeeld, en eigenlijk elke dag wel kinderen om de deur gehad.
We zijn ook blij dat we wat meer van afrika hebben gezien zodat je een wat duidelijker beeld hebt van het leven hier in afrika, de mensen moeten hier hard werken ook de kinderen, en de vrouwen gewoon met hun baby op de rug!
Ze leven in hutjes gemaakt van modder of van oude planken en golfplaten,
De kinderen op het dorp hebben het hier nog niet zo slecht, oke geen weelde zoals wij die in nederland kennen waar bijna elk kind een nieuwe mobile, laptop of de nieuwste merkkleding heeft en ook krijgt ,gewoon omdat het kan.
Hier zijn ze blij met onderdak,ook al is dat met veel kinderen in een huisje, ze vinden het eten lekker! en ze mogen naar school!
Dat is allemaal in afrika niet zo vanzelf sprekend.
We hebben veel gedaan, teveel om allemaal op te noemen, maar we hebben heel wat kinderen blij gemaakt,
De ballen die we mee genomen hebben hebben we aan de leraren gegeven, want geef je het de kids dan heb je morgen hier nog maar de helf van over, ze zullen worden gebruikt tijdens de gymlessen,alle knutselmaterialen hebben we of gebruikt om te knutselen,of om de kids kaarten en brieven te laten terug schrijven, en de rest in de playroom gebracht zodat er het volgens schooljaar weer gebruikt kan worden.
Het school jaar loopt hier anders dan bij ons , het begint hiet in februari en eindigt begin december.
Ook hebben we alle kinderen een kadootje kunnen geven,allemaal dankzij alle spullen die we ingezameld hebben en spullen die jullie bij ons hebben gebracht. iedereen heel erg bedankt daarvoor.
Vanmiddag zullen we eindelijk het geld kunnen overhandigen wat we ook ingezameld hebben voor het bouwen van nieuwe speeltoestellen, het bedrag is nog steeds niet helemaal compleet, maar dat horen we morgen, het deelwat we alweten dat hebben we op een zelf gemaakte cheque geschreven en zullen we morgen , heel officeel allemaal, aan de familie overhandigen, ook zal de algemeen directeur van het kinderdorp daarbij zijn.
De laatste dagen dus , we doen overal nog even een rondje, we zijn vanmorgen in de kliniek geweest om daar even rond te kijken , het mocht van de dokter en hij deed persoonlijk de rondleiding, erg leuk alles is aanwezig, verloskamer, een tandarts en een zuster, het is maar een klein kliniekje maar de mensen kunnen er geholpen worden en daargaat het om.
Vanmiddag voor de laatste keer naar de playroom , we gaan nog wat leuks doen met P3.
Het dorp is hier zo groot in de zin van veel kinderen dat ik blij ben dat we ons alleen met de primary hoeven bezig te houden, want dat is al een hoop werk,
De kinderen van secondary ( voortgezet onderwijs) zijn veelal betaalende schoolkinderen , zij wonen in de omgeving en hebben familie waar ze heen gaan en hun schoolgeld betalen,
daar draait het kinderdorp op,en op de donaties en giften en geld van sponsorouders uit nederland enhet schoolgeld wat betaald word .
Wij hebben het hier prachtig gehad, ook moeilijke verhalen gehoord,en dingen gezien die ons voor altijd bij blijven.
Zo weten we wel weer in wat voor luxe en weelde wij leven ,en dat je blij mag zijn dat je wiegje in nederland heeft gestaan.
Morgenavond gaan we nog bij yme en fokla eten, we gaan aan een echte afrikaanse maaltijd, we zijn zeer benieuwd, want als ze net zo lekker zijn als die mamosa's die ze hier eten dan kunnen wij onze lol wel op.
we hebben het echt ook heel leuk gehad, ook dankzij Yme en Fokla want ze hebben ons warm verwelkomt en ons mee genomen naar overal en nergensen ons ook veel laten zien en meemaken! Super wat deze mensen doen hier!
Allemaal tot heel snel!!!

• 08 November 2012 - 11:54

Edwin:

Hé skatsie,

Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven.
    Zei het van de week nog tegen je........verborgen talent!!
    Wat super dat ze allemaal blij zijn met in feite zo`n klein gebaar.

BEN SUPER TROTS OP JE MEID.

Veel succes en plezier nog de laatste 2 dagen heeele dikke kus en spreek je vanavond.

LOVE YOU

• 08 November 2012 - 19:19

Sjerrie Dijkstra:

Hoi pop het zit er al weer bija op. En wat heb je een mooie verslagen gemaakt als je ze leest heb je het gevoel dat je er bij bent, en ook de foto's erbij ,je ziet hoe het daar is .
    Nog een fijne dag en ik wens jou en Marieke morgen en hele goede reis en ik kom snel langs als je weer thuis bent om je mooie verhalen te horen. liefs dikke knuffel mams

• 08 November 2012 - 21:33

Jouke En Jellie:

He goeie,
    Een hele goede reis morgen.
    Doeg en zien elkaar snel.
    Kus van ons.