red chili - Reisverslag uit Bukasa, Oeganda van jolanda witteveen - WaarBenJij.nu red chili - Reisverslag uit Bukasa, Oeganda van jolanda witteveen - WaarBenJij.nu

red chili

Blijf op de hoogte en volg jolanda witteveen

01 November 2014 | Oeganda, Bukasa

Sinds we woensdagavond terug zijn gekomen hebben we een fantastische kamer bij Red Chili , uitzicht op een buitenwijk en in de verte het Victoria meer .
Donderdag naar de shopping mall geweest samen met Johan en Marieke en ook een deel van onze groep ging gezellig mee!
We werden in een shuttle bus afgezet en vandaar uit zijn we eerst gaan lopen naar de crafft market , dat is een super leuk marktje waar ze van allerhande souvenirs verkopen , en dat doen we ook flink .
Lekker lunchen bij een tentje, en wat rondslenteren in de shopping mall, savonds ontzettend gezellig gezeten met de dames en Bob, en ook een paar locale mensen van hier , je krijgt zo veel bijzondere gesprekken ,over de cultuur en het land en alle gewoontes en gebruiken, zo zat er hier ook een dame die elke avond hier haar eigen gemaakte souvenirs verkoopt , prachtige tassen , kettingen en broeken en knuffels , zo'n ontzettend lieve vrouw die zelfs dingen op bestelling voor je maken wil , en het dan al de volgende dag mee heeft , ze geeft ook workshops aan locale weduwe vrouwen zodat die ook hun brood daar wat mee kunnen verdienen.
Want slechts 20 % van de mensen die in kampala wonen hebben een baan, de rest is druk zoekend of verkoopt wat kleine handel , zoals groente en fruit , de werkeloosheid is hier is dus enorm en zij probeert die vrouwen wat te leren om zelf iets te kunnen , heel mooi , zo kwam er ook ter sprake dat de lonen hier enorm laag zijn , ze heeft een baan gehad waar ze 7 dagen in de week moest werken en haar loon per maand maar 20.000 shilling verdiende ( omgerekend 6€) daar kopen wij in Nederland een pakje sigaretten voor !
Natuurlijk kopen we bij haar ook nog wat dingen en ze is er dolblij mee !
Wat eens schat van een vrouw en de volgende dag kopen we maar wat van haar ,
Vrijdag even niets , maar goed ook want de hele middag regent en onweert het , is ook wel even verfrissend.
Zaterdag hebben we een boda city trip gemaakt , allemaal met een eigen boda en we zijn de hele dag op pad geweest , we hebben de kings palace gezien , de Kadafi moskee , en ook de martelkamers van idi Amin , wat een indrukken hier , we krijgen overal uitgebreide uitleg bij alle plaatsen waar we zijn en zijn er soms stil van , de martel kamers bv .
De chauffeurs die we hebben zijn super gozers , we krijgen helmen op en ze rijden ons , voor zover het kan , voorzichtig door de gekte van het verkeer in kampala heen .
Georganiseerde chaos noemen ze het hier , hoe het kan weet ik niet maar het gaat vaak altijd goed , mensen geven elkaar de ruimte en zo denken niet allen aan hun eigen ruimte op de weg maar houden ook rekening met de andere weg gebruikers .
Alweer een top dag dus , maandag alweer richting Entebbe en dan vliegen we savonds laat alweer naar Nederland.
De tijd is voorbij gevlogen en allemaal zijn we helemaal weg van Uganda en hopen hier weer eens terug te komen .
Wat een mooie omgeving en super aardige mensen hier , ze hebben respect voor elkaar en hoe zwaar ze het ook hebben, ze blijven zo trots op hun land en dankbaar voor de dingen die ze wel bereikt hebben! Daar kunnen wij in Nederland nog heel veel van leren .