safari - Reisverslag uit Bukasa, Oeganda van jolanda witteveen - WaarBenJij.nu safari - Reisverslag uit Bukasa, Oeganda van jolanda witteveen - WaarBenJij.nu

safari

Blijf op de hoogte en volg jolanda witteveen

29 Oktober 2014 | Oeganda, Bukasa

Net terug van murchison falls!
Wat een park , het is 5025 vierkante km groot en het grootste natuurpark in Uganda .
Maandagmorgen al vroeg weg en we rijden rechtstreeks naar het neushoorn park , we gaan met een gids een wandeling maken op zoek naar neushoorns, we krijgen laarzen aan , en een uitgebreide briefing wat we wel en niet moeten doen in geval van nood,;(we lopen in een treintje achter mekaar en na een uur wandelen in een moeras en zoeken hebben we ze gevonden , we staan op nog geen 10 meter van ze af , ik zoek al druk naar vluchtwegen want dat hadden ze verteld , als we vlak voor een moeder en jong staan komt ineens die moeder overeind !!! Mijn hart slaat in mijn keel ! Doodeng vind ik dit ! Gelukkig gaat ze ook weer rustig liggen maar ik heb genoeg gezien , wegwezen hier !! De volgende dag een rit door het park we zien olifanten , giraffen, nijlpaarden , vogels, buffels,en verschillende herten . Smiddags met een boot de Nijl op , we worden afgezet bij een punt voor de watervallen en lopen via een smal , kronkelig pad naar het begin van de watervallen .
Het is bloedheet hier en het duurt ook niet lang voordat we totaal bezweet ons tempo moeten aanpassen , wat is dit zwaar , maar wel super gaaf ! Hoe dichterbij je komt hoe meer lawaai je hoort van al het water wat naar beneden stort .
Bovenaan nemen we lekker de tijd om van het geweldige uitzicht te genieten en ook van de natuurlijke douche die je van de waterval krijgt , heerlijk !
We worden met de auto weer terug gebracht naar het kamp , lekker eten en biertje doen met uitzicht op de Nijl , wat is het leven ook vervelend , woensdag naar de chimpansee's ook deze laten zich gelukkig zien en dan hebben we ook bijna alle dieren gezien hier , behalve de leeuw jammer genoeg .
De rit terug is lang maar met een paar tussenstops redelijk te doen ,
In kampala is het druk en we moeten half kampala door om bij ons hostel te komen, opeens beginnen er allemaal mensen ons tegemoet te rennen en ook het verkeer maakt als de sodemieter dat ze keren , ook onze chauffeur heeft in de gaten dat het foute boel is en loodst ons zo snel mogelijk hier weg , we zien steeds meer mensen komen en we zitten geschrokken in de bus en de mensen blijven vluchten , we slaan ook wat in paniek maar gelukkig keren we ook snel heeft onze chauffeur een uitweg gevonden , als we eindelijk veilig zijn verteld hij dat er studenten protesteren en dat de politie blijkbaar besloot in te grijpen net op het moment dat wij er aankomen , en dat gaat hier niet zachtzinnig , Edwin zag de stenen al vliegen en terwijl wij weg van de massa rijden komen we al meer politie en militairen tegen die daar heen vliegen ( zwaar bewapend )
Gelukkig zijn we snel bij het hostel,
Eindelijk een warme douche ( in het safarikamp waren ze ijskoud)
Wat is het toch een mooi , maar raar land ,we zijn veel onderweg geweest en dus veel van het land gezien, ze hebben allemaal wel een mobile telefoon maar electriciteit en waterleidingen zijn nog niet zo vanzelf sprekend ,
Wat in Nederland getikt is , is hier normaal, zo zie je dus op de autowegen ook mensen en kinderen lopen , fietsers en boda's ( brommertjes ) het zigzagt wat door elkaar heen , en er zijn momenten dat we ons hart vasthouden maar hier heeft niemand last van , ze toeteren even van ik kom er langs en dat is het , ook inhalen doet men hier Zonder een druppeltje zweet , er gaat er altijd wel één aan de kant en desnoods kan je zelfs nog met 3 auto's naast elkaar rijden ( pffff)
Nog een paar dagen genieten van dit bijzondere land waar we toch wel ons hart aan verloren hebben !

• 29 Oktober 2014 - 19:00

Sjerrie Dijkstra:

Zo wat een verhaal. Geweldig om te lezen, en wat spannend ook. Best eng als je dat zo leest. Het is net of ik erbij was...... nog veel plezier lieverds x mams

• 29 Oktober 2014 - 21:58

Mirjam Kooistra :

Net even dit leuke verhaal gelezen! Zou steeds al even kijken. Mooie belevenissen allemaal. Bijna weer voorbij, geniet nog van de laatste momenten. X en tot snel.
    Ook high five van de jongens!